Sex-uka gikk fort, gitt.

Så er uke sex til endes, og man sitter igjen med litt undring.
Som lærer til elever med hovedsakelig annen bakgrunn enn Ola Nordmann, er det klart at undervisningsmateriellet ikke er skreddersydd for disse. Det jeg har hatt tilgjengelig, som ligger innenfor de læreplanene vi har, er skrevet for elever med kultur fra halv-sjugenerasjonen. Det er vel og bra for de fleste i Norge, og det er mange ting der de kan greit reflektere over.
I møtet med disse nye nordmenn blir bildet litt annerledes. Mange av dem kjenner seg ikke igjen i det som er beskrevet i norske lærebøker, siden den verden som fremstilles der, er langt fra deres hverdag.
Man beveger seg ofte på en tynn is, redd for å tråkke over noen grenser og redd for å såre. Jeg har hatt mange spennende diskusjoner rundt tvangsekteskap, homofili, voldtekt og debutalder. I møte med en annen verden er det jeg som må tenke flere ganger, og det er jeg som må omformulere min oppfatning av en reell verden.
Så lærte vi noe alle. Godt er det.
Jeg ser et stort behov for undervisningsmateriell som er tuftet på innvandrerbarnas hverdag, og som kan gi dem nye innspill til å stå på egne ben og ta egne valg. Kan noen bevilge noen penger til dette, vi er klare på Gran!
Vi tror vi er så flinke til å ta dem på alvor, og jeg ser det gjøres mye bra for å møte disse elevene. Men på stadig flere områder ser jeg at vi må tenke nytt og vi må møte dem der de er.
I uke sex har dette blitt særlig tydelig for meg. Vi har en lang vei å gå.
Det har vært en spennende og lærerik uke, i hvert fall for meg. (men jeg lærte vel litt mer om kulturforskjeller enn andre ting!)
Hilsen Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

