Fraværsføring i ungdomsskolen

Fraværsføring på ungdomsskolen ble endret i sommer. Jeg møtte Kristin Halvorsen i Dagsnytt 18 i våres, og det var et trivelig møte. Hun sa da at hun leste all mail, og svarte på alt, så jeg prøvde meg med noen ord rundt dette nye. Dette er hva jeg skrev:
Du kan trekke fra fravær inntil 10 dager hvis du har bedt deg fri (for eksempel til Syden-tur)
Du kan trekke fra sykefravær etter tre dager, men bare med legeattest.
Du kan ikke trekke fra noe timefravær.
Den smarte elev skjønner da at det lønner seg å be seg fri hele dager, selv om det gjelder sykefravær eller time hos tannlegen. De med stort fravær er hjemme uansett, de må vi hjelpe på annen måte.
I tillegg gir dette systemet en stor grad av ekstra papirarbeid for oss i skolen. Det skal føres fravær for de to siste årene, og i fjor hadde vi et annet system. Det tilsier at de som gikk her i fjor kan trekke fra sykdom for forrige år, men ikke i år.
Mitt forslag:
Før all fravær på vitnemålet og la det være opp til eleven / foreldrene å dokumentere det.

Jeg fikk raskt svar fra Kristin Halvorsen. Et godt politikersvar om at de var klar over saken og at de ville la det virke litt så skulle de ta det opp senere. Så jeg ble ikke så mye klokere…..

Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar