Assistentbruk i skolen.

Bruk av assistenter har økt betraktelig, også i ungdomsskolen. Disse skal ikke ha faglig ansvar, men har allikevel en svært betydningsfull rolle. Jeg vil påstå at de er limet som holder skolens maskineri gående. Det er mange oppgaver som ikke har med direkte fagformidling å gjøre, og her gjør assistentene sitt viktige arbeid. De ser hva som skjer i elevflokken, de følger med på den enkelte elevs situasjon og utfører alle de små oppgavene som gjør at dagene går greit. Vi trenger voksne assistenter, folk med både formell og uformell kompetanse. Assistentenes rolle må løftes fram i lyset, bli tydeligere og mer verdsatt. I denne stillingen er det viktig med både forståelse, empati og omsorg. Dette er områder man ikke kan utdanne seg til, og derfor må personlig egnehet telle sterkt ved ansettelse. Den gode assistent har ikke nødvendigvis mastergrad, og lønnes dessverre deretter. For å få gode assistenter er det nødvendig at vi kan gi dem en levelig lønn. Vi må kunne ha mulighet for å beholde en god assistent, og følgelig lønne etter innsats og ikke bare etter formell kompetanse.   De trengs virkelig i skolen, og det er viktig at vi klarer å beholde dem vi finner.

Hanne

Advertisements
  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: