Nivådeling av lærerne, ikke agurknytt likevel.

I sommer, midt i verste agurktiden, kom et utspill fra min fagforening, Utdanningsforbundet. Jeg håpet i det lengste at det var fleip, men nei. Begrunnelsen for utspillet var å komme politikerne i forkjøpet, sa de. Det burde jo tilsi at her kommer det konstruktive tanker fra de som kjenner grasrota i yrket. Så feil kan man ta. Nok en gang viser Udf at de er en gjeng med byråkrater som har glemt hva som skjer ute i verden. La meg forklare:

Forslaget innebærer en deling av lærerstanden i fire nivåer: Kvalifisert lærer, viderekommen lærer, lærer med spesialistkompetanse, og spesielt kompetent lærer. Slik jeg leser det, starter man som nyutdannet som kvalifisert lærer. For å komme seg oppover til neste gruppe, må man ta kurs og videreutdanning. Jo flere eksamener man har bestått, jo høyere opp kommer man. Systemet er altså utelukkende basert på at man tar videreutdanning. For hvordan skal man ellers klatre i systemet? Skal det være en ranking i kollegiet hvert år, hvem fortjener å komme i neste gruppe? Kanskje elevrådet skal få bestemme litt? Eller kanskje rektor alene skal bestemme hvem som skal være hvor – da er vi jo tilbake til trynefaktordiskusjonen som vi hadde da lokal lønn ble innført. Og dette nye virker da langt mer basert på trynefaktor (hvis man skal gå utenom rangering via eksamener bare)

Gruppedelingen skal motivere til faglig utvikling, sies det. Det betyr at du får mer lønn hvis du tar mer utdannelse. Men slik har det jo vært i uminnelige tider, ingen nytenkning her. Og mer penger er jo en fin gulrot for å lese litt ekstra.

Mener virkelig min fagforening at lærerne skal plasseres i nivåer, slik at vi får et a-lag og et b-lag på lærerværelset? (og c- og d-lag!).

Og hva med de som er lei (les; ikke har tid og overskudd) til å lese mer? Selv om de er verdens beste lærere, vil dette nye forslaget gjøre dem til sinker i kollegiet. Når skal man innse at gode lærere ikke nødvendigvis har fleste eksamener? Eller kanskje det kan opprettes enda en gruppe; kjempegode lærere som bruker tid og krefter på elevene, gjør hyggelige ting i helgene, er trygge i yrkesrollen og gjør en glimrende jobb.

Når skal fagforeningen gå på barrikadene for de som gjør en strålende jobb uten å ta enda flere fag?

Hilsen Hanne

Advertisements
  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: