Legg ned PP-kontorene!

Det ropes på ressurser, og det er aldri nok av dem. Her er et forslag til innsparing.

Nå er systemet slik at det må være PP-kontorer i alle kommuner og fylker. Der sitter det kompetente folk som vet mye om hvilke problemer elever kan slite med. Skolene henviser elever til dem, etter at de har funnet ut at her er det noe som er vrient for lille Ole. Etter mange og lange tester kommer en Sakkyndig Utredning (SU) tilbake til skolen. Den er omfattende og bruker mange og lange fremmedord for å beskrive lille Oles problemer. Den har også mange råd og ideer om hva skolen kan gjøre for å øke Oles læring.

Tidligere var det sånn at en Sakkyndig Utredning utløste ressurser slik at Ole fikk (nesten) all hjelp han trengte. Det er man ikke så nøye på lenger, Ole får så mye hjelp som skolen klarer å skaffe. Og skolen er flink til å ordne sånt.

Men når man leser en SU, kan motet forsvinne hos enhver lærer.  Tror virkelig noen at disse fine fremmedordene og lange setningene med råd og vink kan gjøre skoledagen noe lettere for Ole? Og hvilken lærer med 4 – 5 Oler i klasse kan rekke å innfri alle disse fine løsningene som SU kommer med?

Jeg betviler ikke PP sine intensjoner, og det er mye kompetanse som gjemmer seg på disse kontorene. Men det er altfor mange ord og altfor lite nytte for lærer og/eller elev ute i hverdagen. Derfor ønsker jeg at PP-kontorene legges ned og alle de flinke, kompetente folka som jobber der blir sendt til skolene. Det hadde vært supert med en PP-rådgiver som var skolen, ikke på et kontor nedi byen. Tenk så fint det hadde vært med en som lærerne kan spørre hele tiden, og ikke bare ved de sjeldne møtene! Tenk om PP-rådgiverne kunne ta hånd om spesialundervisningen PÅ skolen, ikke bare stikke innom i ny og ne. Tenk om all kompetansen kunne vise seg på skolen, og vi slapp alle fremmedordene og alle papirene som kommer fra dem nå.

Jeg tror Ole ville hatt mer nytte av daglige råd og praktiske tiltak enn en SU som er nesten uforståelig for noenhver. Kanskje er det greit for Ole å bli kartlagt og få vite om hva læringsproblemene hans skyldes. Men jeg har liten tro på at en ekstern instans skal fortelle lærerne hva som må gjøres. Lærerne skjønner fort nok hva som gjør at Ole lærer og hvordan.

Men til det trenger lærerne en som er til stede og som har kompetanse rundt Oles problemer. Men det hjelper ikke med flere ord på en SU.

Med takk til de kompetente og løsningsorienterte PP-rådgiverne jeg har møtt. Velkommen til oss i hverdagen – hver dag.

Hilsen Hanne

Advertisements
  1. #1 by Ellen on 26. september 2013 - 18:22

    Supert! Er så enig! Ikke et vondt ord om ppt, men spesialpedagogene trengs der elvene er. Få dem ut av kontorene og inn i skolen!

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: