Superlærer, hvaiallverden???

Jeg håper i det lengste at ideen om en superlærer bare var valgflesk. Statsråden, TRI, snakket om drømmelæreren, men vi ble vel enige om at han/hun allerede jobber i skolen. Drømmelæreren er bare litt sliten og medtatt og lei av alle kravene og nedsnakkingen og stygge overskrifter. Men han/hun gir ikke opp, og går til skolen hver morgen med blanke ark.

Så kommer ideen om superlæreren på papiret. Makan til pølsevev og ordgyteri skal man lete lenge etter. Vi skal få en kollega som er flinkere til å lese rundskriv og andre føringer, han skal passe på at vi er dyktige og kan det meste, og han skal være en pådriver i arbeidet på skolen. Og hva betyr så det? Tja, jeg tror ikke noen egentlig ble noe klokere at alle ordene som kom fra dept’et. Det er noen diffuse setninger som man kan tolke slik man vil ”etter skolens behov”. I ytterste konsekvens kan rektor utpeke en lærer etter trynefaktor (smiskekurs trengs!) til å gjøre jobben som burde være rektors første prioritet; spore til faglig fremgang og være et fyrtårn i utvikling av skolen.

Mange spørsmål kommer; når S (superlærer) ser at det trengs kurs, hva gjør han? Har han rett til å forlange kursing av alle, og på hvilket grunnlag skjer dette? Går han til rektor og får tid/ressurser? Så må rektor legge til rette for at det skal kurses i kollegiet? Skal ingen andre enn S følge med i hva som skjer ute i skoleverdenen, og så senere informere de andre? Det betyr vel at han får betalt for noe som de andre gjør av interesse og fri vilje? Skal ikke rektor lenger ha ansvar for faglig oppdatering og oppfølging av de ansatte? Er vi i så fall på vei til å få en rektor som jobber med økonomi, planer og møter med eksterne?

Jeg trodde rektors ansvar i første rekke var det faglige innhold i skolen. Nå skal det lempes over på noen som skal være spydspisser på lærerværelset. Vil noen det? Vil noen være en busybody som maser om kurs og referat fra allskens skriv og pålegg? Hvem kan bestemme hva S skal gjøre, og er det til gavn for de andre?

Føringene rundt S sier fint lite om elever. Det er kun fag, litt veiledning av kolleger og ”pådriver” og ”kursing”. Hvor blir det av elevfokuset? Hvilken rolle har S i klasserommet? Skal han være dyktigst i formidling av faget også?

Tenk hvilke forventinger som ligger til en S. Han kommer til klassen med S-genseren sin, og klassen forventer topp fagkompetanse, topp klasseledelse og topp vurdering. Noen må man jo forlange av en som frivillig har bedt om 48000 mer i lønn.

Jeg er glad det ikke er meg!

Hilsen Hanne

PS: Jeg vet det ikke heter superlærer offisielt, men det er vel det man  legger i jobben? DS

Advertisements
  1. #1 by R on 9. mars 2015 - 21:40

    du får sagt det! …. sant så sant!… » Drømmelæreren er bare litt sliten og medtatt og lei av alle kravene og nedsnakkingen og stygge overskrifter. Men han/hun gir ikke opp, og går til skolen hver morgen med blanke ark.» amen to that!… Men hvem er det som taler i mot ??? det er svært få…. med mindre du er god posisjonert …. loyalitets pays off… de andre blir frøset ut.

    Likt av 1 person

    • #2 by Hanne Sand on 10. mars 2015 - 05:17

      Nei, vi kan ikke si imot. For da kommer enellerannen sjef og setter deg på plass. Trist, men sant. Men vi gir oss ikke, vel?

      Lik

  2. #3 by spadeerspade on 1. april 2015 - 17:05

    For ti år siden eller noe i den duren fikk vi trynetillegg, det vil si de som utpekte seg fikk en viss sum penger. Mener det var 10 000…. Jeg husker det var stor oppstandelse, lærere som var solidariske mot hverandre og nektet å ta imot, at det heller fikk deles ut flatt på hele kollegiet. Det har skjedd noe i skole-Norge, også i forhold til solidariteten.

    Jeg husker jeg hadde en svært kompetent og dyktig mattelærer på videregående. Dvs. i forhold til sin egen kunnskap. Han kunne masse! Men var elendig på å jobbe med læringsmiljøet i klassen. Det stinket. Og han kunne virkelig ikke formidle i det hele tatt! Jeg håper superlæreren også er god på å skape godt klassemiljø og på å formidle. Og jeg håper det ikke blir kjipt å gå rundt der med alle oss andre ikke-superlærere rundt seg. Herlighet, hvem fant opp det begrepet? Superlærer…. Det er jo akkurat det som skal til for å motivere alle andre lærere. Splitt og hersk! De og oss andre. Røkla!

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: