Klønete slagord, igjen.

Nå har jeg sett på dette slagordet til min fagforening noen uker; «La lærerne være lærere». Jeg synes dette er en klønete bruk av ord, noe som min fagforening forresten ikke er ukjent med. For hva mener de egentlig? Hvem har defineringsmakten over ordet Lærer? Har foreningen klargjort hva de legger i det? Betyr det at vi skal tilbake til lagerfrakk (med belte) og tavleundervisning – bare. Slik som lærerne i gamle dager, da vi hadde pondus og posisjon i samfunnet? Skal vi bare gjøre kunnskapsformidling, altså belære elevene hele tiden? Er det det som menes med ”å være lærer”?
Med velvilje kan man tyde slagordet til at vi skal ha mer tid til fag, og bruke mindre tid på rapporter, kopiering og annet vas. Joda, det er kanskje sånn det er ment.
Men likevel, en lærer må – etter min mening – også være så mye annet enn en fagformidler. Hun må se det hele barnet, med utfordringer som går langt forbi det rent faglige. Skal vi lære en elev noe, må vi også ta med i betraktning at det ligger en historie bak hvert møte på skolen.
Følgelig må vi også være litt psykologer, litt sykepleier, litt lege, litt sportsidiot – litt av alt, egentlig.
Det er først når vi kjenner eleven, når eleven føler seg akseptert og sett, da kan vi starte den rene fagformidlingen. Så det holder ikke å være bare pedagog, vi må kunne litt om andre fagområder også. Jeg tror den beste læreren er den som tar en liten uformell prat om hverdagslige ting i friminuttet, som vet at eleven sliter med et problem hjemme, som vet om fotballkampen i morgen – og som etterspør det eleven er opptatt av. Først da, når eleven er trygg på at vi vil deres beste, da kan vi snakke om en god læringssituasjon.
Så dette slagordet blir altfor snevert, finn på noe bedre.
Sett i bakspeilet; min fagforening har bommet på slagord før. Da fikk vi t-skjorter med en stor rød sving på, og slagordet var ”få sving på lønna”. Jeg brukte t-skjorta til å løpe i….Og ja, det svingte, dvs rørte på seg. Det ble ikke mange løpeturene med det slagordet – og det forsvant fort også. Nå venter jeg på neste slagord. Det sitter jo så mange på foreningens kontor, det må da finnes en kreativ sjel som klarer å finne de riktige ordene.
Jeg venter.
Hilsen Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

