VGS -det tåkelagte valget.

(Noen tanker etter foredrag for 10.klasse med eksterne forelesere)
Så nærmer 10.klasse seg sitt valg. For å komme seg videre innover i VGS-verden må de lete gjennom alle tilbudene om fag, linjer, programfag, kurs og korte og lange løp og snarveier og lange veier. Det er søren ikke lett!
Jeg beundrer de to eksterne rådgiverne som er utsendt for å klargjøre for elevene hvilke muligheter de har for veien videre. Og jeg ser mismotet synker over de stakkars 15-åringene. (og deres foreldre) Dette er ikke greit for noen.
Først skal de lære seg hva alt heter, for linjer bytter navn og ikke noe heter det det het da storebror gikk på VGS. For hvor ble det av allmenn, tegning form farge, eller hva det nå het i gamle dager for noen år siden?
Det er lang vei frem til å skjønne at det er forskjell på yrkesveien og studiespesialiseringsveien. Når det er klart at man ikke får jobb med stud.spes., lander mange på fagutdannelse på en forståelig linje som bygg- og anlegg. Og at man skal jobbe ute i bedrift i to år etterpå er også greit. Og at man må lese videre etter studspes er også greit etterhvert. Puh.
På et tidspunkt i foredraget lander vi på hvor veien videre kan gå. Da kommer de kule tilbudene som forvirrer igjen. Og det virker som fylkene forsøker å overgå hverandre i forsøkene på å tiltrekke seg elever.
Påbygg er greit å forklare. Men der er frafallet så stort at det skal man snakke minst mulig om. Ett helt år med masse teori kan bli tungt for en som ga opp yrkesfag. Og man kan forstå at mange gir opp dette året som kan virke som 10.klasse om igjen i n’te potens.
Så blir det snakket om kryssløp, forsert løp, yrkesveien, bakveien, osv, men da har de fleste falt av. Og når fylkets egne kule greier kommer opp, har oppmerksomheten forlatt forsamlingen. Dessverre for de dyktige eksterne aktørene. De kan jo ikke noe for at dette blir for omfattende og forvirrende.
Av og til ønsker jeg meg tilbake til gamle dager, noen linjer på gymnaset eller rett til fagutdanning på yrkesskolen. Da var ikke valget så vrient, man slapp timesvis med forklaringer og spørsmål og forvirring.
Kan noen gjøre det enklere? For slik det er nå, tror jeg ikke noen kan finne på flere kryssveier og innvikla retninger. Lenge har vi ropt på mindre teori på yrkesfagene. Kan vi også få tilbake linjene med navn som tydelig sier hva man lærer?
Eleven får etterhvert en bok (!) som prøver å informere om hvilke muligheter som ligger der ute for alle landets 15-åringer. Dessverre, altfor mange gir opp etter kort tid, det blir for mye info og for mye å få oversikt over. Hørte jeg ordet frafall?
Jeg er glad for at jeg hadde det enkelt. Det var tre linjer på gymnaset, og jeg valgte den broren min tok. Det gikk greit, etterhvert.
Med forvirret hilsen
Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

