Innsøk på studier, hva så?

I dag har media jobbet med inntaket til studier i Norge. Det har blitt regnet prosenter, oppgang og nedgang, store og små overskrifter. Til slutt ga jeg opp å følge med, det var så mange tall og så mange statistikker.

Særlig mye oppmerksomhet fikk søking til lærerutdanningen. Underlig, dette. Hvorfor i alle dager er det så viktig? Er det noe med valgkampen dette også? Skal millionene som ble brukt for å motivere folk til å søke vise om en statsråd er dyktig eller ikke? Man aner at fru Halvorsen nok en gang skal ristes, og det er hennes skyld at ikke annonsekampanjen ga full uttelling. Jeg fikk med meg at damen måtte svar for seg også i denne saken.

Hadde jeg vært student nå, ville jeg vært skeptisk. Hvis de bruker så mye penger og spalteplass til og får meg til å velge et studium, må det jo være noe muffens her. Er det virkelig så ille å være lærer at man må kjøpes/lures inn? (Jeg vet jo at dette er tull, selvfølgelig!) Men likevel, mon tro om ikke studenter in spe undres litt over alt dette oppstyret for å få dem til å søke lærerskolen. Hvis man må overtales til noe, kan det være at man ikke skal gå den veien.

Til slutt, det smarteste jeg har lest i dag, og dessverre husker jeg ikke hvem som sa det;

Det er ikke så viktig hvor mange som søker lærerutdanninga, det som gjelder er hvor mange som faktisk blir i lærerjobben. (Takk for at det finnes minst ett klokt hode der ute i mediejungelen.)

Og for å få dem til å bli, fru H, har du noe å bruke millionene dine på!

Hilsen Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

