Hvor er foreldrene?

Det har vært en morsom debatt, om man er Bieber-fan eller ikke. Jeg synes det er en artig vri at elevene (etter rektors sigende) søkte via elevråd om å flytte tentamen. Det var ikke det som ble sagt av en annen rektor i dagens Aftenposten, men samma det. Jeg er i utgangspunktet positiv til alt elevengasjement, selv om jeg her er litt i tvil om hensikten her er noe jeg ville kjøpt.

Det er prinsippet bak som er viktig. Jeg etterlyser  foreldrene. Hvor er de? Når de ber fri sitt barn fra skolen, tar de også ansvaret for at barnet får den samme fagtilførselen som de elevene som er på skolen den dagen. Så hvis mattelæreren gjennomgår Pytagoras, må mor/far ta det på kjøkkenbordet om kvelden, satt på spissen. Eller forventes det at skolens planer skal ta hensyn til alle som skal på reise? Skal årsplaner legges etter at diverse artister og fotballag har lagt sine arrangementer? Skal elevene som er igjen i Ålesund bare repetere disse dagene slik at de som reiser ikke går glipp av noe nytt?

Foreldrene har altså ansvaret når de tar barnet ut, også det faglige. Hvem skal følge opp dette? Skal skolen sjekke de hjemkomne elevenes faglige utbytte etter hver tur? Hørte jeg ordet byråkrati??!

Jeg stusset over FUG-leders ord; timeout. Når familien trenger det, må de få lov til å dra. Det er maks 8 uker mellom hver ferie, så en timeout har ikke vondt av å vente litt.

Visst ler de av oss ute i verden. Her stikker vi innom skolen i ny og ne når det ikke er noe annet spennende å gjøre. Det er ikke kos en gang, det er bare rot.

For en gangs skyld er jeg enig med skolebyråden i Oslo. Vi må slutte å gi permisjoner i tide og utide, slik at alle viser det de prater om; skolen går foran alt – utdannelse er det viktigste de unge driver med.

Jaja, så får jeg heller være en småsur gammel dame som ikke ser læringsaspektet ved å bruke to skoledager og masse penger på å skrike foran en medieskapt, bortskjemt tenåring. Men det er min mening…..

Hilsen Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

