St.mld 20 – 13, hva ble det?

I går kom stortingsmeldingen som jeg så frem til, virkelig. Endelig skulle videregående skole få sin etterlengtede praktiske vri, og den skulle gi vgs et løft som kunne gjøre skoledagen mye lettere for mange 16-19åringer.

Og jeg må innrømme at jeg brukte mye tid på en ellers rolig fredag på å skrålese gjennom alle ordene. Mye ble sagt om hva som er gjort, og hva som ikke er gjort, og hva man burde gjort, og hvor mange % som likte ditt og hvor mange % som falt ut på veien.

Etter ca 100 sider mistet jeg motet. Så gikk jeg til slutten, der skulle tiltakene ramses opp. Og hva fant jeg; man skulle nedsette et utvalg, og man skulle drøfte det med… og man skulle foreta undersøkelser.

I ren desperasjon gikk jeg til nettavisene. Heldigvis har noen av de mer seriøse skrevet litt, men ellers er det tynt. Skulle ikke dette være den store skolesaken for regjeringen nå når de går inn i valgkamp? Skulle ikke dette vise at nå skal det bli sving på vgs? Eller har det vært naivt å tro at signalene fra skolen ville bli hørt? Er dette nok et ordgyteri der man kappes om å vise statistikker og referanser og lange ord? Hvorfor ble stmld forbigått i nesten stillhet? Tror man ikke på alle ordene lenger?

Jeg ga opp å finne mer oppløftende i meldingen. Joda, det er fint at helse- og oppvekstelevene kan få jobbe på sykehjem litt før, men de må likevel ha basisfagene som ikke har noe med yrkesretningen å gjøre. Og at en med fagbrev kan studere, understreker jo igjen det ikke er «fint nok» å være praktisk rettet.

Så fortsatt vil 16-åringene sendes til en vgs som er akkurat så teoretisk som nå. De praktiske fagene blir fortsatt like fulle av norskengelskmattehistorie, og det er mange bokleie elever som kommer til å gi opp. Dessverre ser det ut til at ideen om at du ikke er lykkelig eller samfunnsnyttig hvis du ikke er akademiker sitter fast.

Men det kommer vel en stortingsmelding til om noen år. Kanskje noen har hørt på elevene og lærerne da?

Med praktisk hilsen

Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

