Lage gull av gråstein er ikke greit.

Jeg hadde egentlig tenkt å la gårsdagens tv-program ligge, men likevel. Noe bør sies. Det er så irriterende når folk forteller halve sannheter og later som de har helt rett. Programmet om den vellykkede privatskolen har ikke fått den store etterpådebatten, og jeg håper det er fordi folk skjønner at noe ble feil fremstilt.

La oss være enige om at etnisiteten ikke er avgjørende for om skolens resultater er gode. Det er umulig å måle en skole ut fra hvor elevenes røtter befinner seg. I går ble det fremstilt som noe av et kriterium at elevene hadde så mangeartet bakgrunn, men årsaken ligger jo ikke der.

Det er sikkert en god skole, og de har fine resultater. Det jobbes bra, ingen tvil om det. Men det er ikke på grunn av elevenes etnisitet.

Bakgrunnen er noe helt annet. En skole må ta utgangspunkt i de elevene de får. Så hvis de ressurssterke, de med engasjerte, pengesterke og beleste foreldre, har initiativ til å begynne på en privatskole, må nærskolen ta de som ikke er så heldige. Nærskolen må forholde seg til alle elevene, uansett bakgrunn, ressurser og engasjement. Utgangspunktet blir derfor så helt annerledes. Hadde nærskolen kunnet håndplukke hvilke elever som fikk gå der, ville jo bildet vært noe annet. Noen må ta seg av de som kommer fra mindre ressurssterke hjem.

Det blir feil å si at alle skoler kan få til alt. Vi kan ikke det. Nemlig. Og enda mer feil blir det å sammenligne skolene, når utgangspunktet er så forskjellig.

Jeg er ikke i tvil om at skolen i programmet jobber godt. Men det er en privat skole, og elevene velger å gå der. Og de kan vel også slutte der hvis det ikke går greit. Jeg vil tro det virker ekstra motiverende med  en skole man vil gå på, ikke den man må gå på.

Det finnes altså begrensninger, avhengig av elevgrunnlaget. Det jobbes bra på nærskolen også, men rammene er så forskjellig som det går an. Og det håper jeg de som så programmet også tenkte.

Hilsen Hanne

  1. #1 by Renate on 6. februar 2013 - 18:27

    …. jeg så enig så enig….. MEN! det er bare i skolen vi kan håndplukke…… jeg tenker da på lærere…… jeg tror/vet som skoleleder må det lov å være mer selektiv…..

    Lik

Legg igjen en kommentar

