Pepperkaker skal spises – og ikke noe annet.

Ved å google pepperkakehus ser jeg at det er kommet en ny førjulsgreie til landet. Det konkurreres om hvem som lager det flotteste, største, høyeste osv pepperkakehus. Et sted står det at dette initieres for å skape enda mer førjulskos i heimen.

Med fare for å være gammeldags og surmavet; jeg protester på det sterkeste.

Jeg kan ikke se annet enn at dette er leking med spisbare produkter. Globalt sett er dette å le av de mange millioner som sulter og som ville gjøre hva som helst for å få disse råvarene. Vi leker med mat, og kaster det etterpå.

Bagateller, kanskje. Men det snakkes om idealisme og ”tenk på de som ikke har” til jul.  Er det da greit at vi leker med kilovis med matvarer for så å kaste det etterpå?

Mine barn har ikke fått leke med verken trolldeig eller potettrykk uten at jeg kan se de har tatt noen skade av det. Pepperkakehuset vårt blir spist opp siden det ”rives” i løpet av juledagene.

Jeg vet at det er mangel på ressurser rundt på skolene, og at mange tyr til billige materialer som hvetemel og salt i disse dager. Men det finne jo så mange andre muligheter som ikke kan kalles spisbare. (for å ha det sagt; jeg synes at den pappaen som ikke ville at barna skulle  bruke dorullhylser  er helt på jordet. Dorullnisser er flotte, og ingen risikerer noe smitte fra dem)

La dette være et lite rop fra en gammel idealist. Men jeg tror at vår julepynting med matvarer provoserer de som sulter, og jeg synes det er flaut at vi i vår veldige omtanke for andre fremdeles driver med sånt.

Med ønske om en førjulstid fri for trolldeig, potettrykk og lignende.

Hanne

  1. #1 by nistonasneslin on 8. desember 2012 - 19:39

    Må nok si du har et poeng her gitt.

    Lik

Legg igjen en kommentar

