Mobilen må med

Nok en gang står lærerne med ryggen mot veggen og slår i blinde. Når fremskrittet
kommer, og det ikke er ”sånn det alltid har vært”, skal man motarbeide det på alle
måter. Men mobiltelefonen er kommet for å bli, og vi som jobber i skolen må skjønne
at den er vår venn – ikke fiende. Vi må lære oss å bruke den i undervisningen, og
finne positive måter å nyttiggjøre oss denne lille dingsen.

Vi må innse at mobilen er en forlengelse av elevens arm. Det nytter ikke å true med
inndragelse, brev hjem og andre sanksjoner, elevene vil uansett ha telefonen i lomma.
Det er mange muligheter for at mobilen skal komme til nytte i klasserommet. Tenk
hvilket fint oppslagsverk som alle (de fleste) elevene disponerer når de skal jobbe
med fag. Tenk når du står fast og ikke husker akkurat årstallet, vips, så har vi en
smartphone på første rad som finner det fort.

Som foreldre er det viktig å kunne nå sin håpefulle,. Han kan ha glemt en
tannlegetime eller noe, han vil sette pris på en hyggelig hilsen fra mor, mulighetene
er utallige. Jeg vil tro de fleste kontordamene er glad for å slippe det ekstra maset fra
foreldre.

Så må vi lære elevene bruk av telefonen, selvfølgelig. De skal ha den på lydløs, det
skal brukes når det er tillatt og de har selv ansvaret for den, for å nevne noe. Og det
må være sanksjonsmuligheter hvis de ikke overholder reglene.

La oss ta teknikken i bruk, og gjør den til noe nyttig. Mobiltelefonen er en uunnværlig
del av elevenes liv, og vi må snu dette til en naturlig del av skoledagen også.

Hilsen Hanne

Advertisements

,

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: