Irriterende lesing, VG.

Nå har jeg lest VG for siste gang, trolig.

I dag hadde de en artikkel om livet i Groruddalen. Man leser oftest negativt om dalens miljø, og jeg håpet at avisen ønsket å finne de positive sidene.

Det startet så fint, med smil og store familier som trives. Men så kom Assad Nasir på banen. Han får et stort fint bilde, og blir sitert med svært nedslående meninger. Siden han har jobbet på Gran skole, får han lov til å fastslå at det er store problemer der, og at han ikke vil sende barna sine dit. Kan én mann ha monopol på sannheten? Hvordan kan han vite hva som skjer der nå, siden han ikke har barn der? Med litt velvilje kan man lese at han også bebreider innbyggerne i dalen for ikke å ha kontroll over egne barn.  Men da er skaden allerede skjedd, hans ord står med fete typer; disiplin er problem på Gran skole.

Senere kommer nok en påstand som legger skylden på skolen alene; hvis ikke barna lærer nok, er det skolens feil. Jeg hører ekkoet fra alle landets lærerværelser; og foreldrene, kan vi ikke kreve noe av dem? Artikkelen er rask med å fortelle at det er fint å bo der, men skolene er elendige.

Heldigvis får rektor på Gran også uttale seg, og hun sier noe om hvor skoen trykker. Det er mange elever med særskilte behov på skolen, og det settes i verk tiltak. For øvrig er hun ikke enig i at det er så mye bråk og uro på skolen. Og hun burde jo kjenne til dette, siden hun er der hver dag.

Da er det opp til leseren. Hvem tror man på? Slik jeg leser det, forsøker VG å sverte skolen ved å legge skylden på den, og at den ikke makter å utføre oppdraget sitt. Men slik jeg kjenner saken, gjør skolen en formidabel jobb med de elevene som går på skolen.

Skolen har dyktige og engasjerte lærere som gir elevene omsorg, støtte og læring hver dag. Det er lærere som jobber med høyt trykk for at alle elevene skal få best mulig læringsutbytte.

Gran skole fortjener ikke denne artikkelen, VG.  Det finnes disiplinproblemer på alle skoler, og Gran skiller seg ikke ut på noen måte. Ja, det er mange med innvandrerbakgrunn på skolen. Men mange av dem er 3.generasjon, og det er bare navnet som ikke er norsk. Og vi er enig om at det går bra med alle barn hvis hjemmet og skolen jobber sammen til barnets beste, vel?

Skolen (som alle skoler) har utfordringer som tar tid og krefter, men også mange positive sider.

Jeg utfordrer avisen til å se selv. Det er mye latter, smil og omsorg i skolen, og disse negative ordene i avisen kunne avisen unngått ved å undersøke nærmere. De lar én mann får hevde noe som er svært subjektivt fra hans side, og som ikke har rot i dagens Gran skole.

Avisen gjør et forsøk på å skrive en saklig vurdering av livet i Groruddalen, men faller over i tabloidsjangeren litt for enkelt. Det glipper, det glipper.

Trist.  Så har avisen en leser mindre f.o.m. i dag.

Hilsen Hanne

Advertisements
  1. #1 by Jostein SN on 29. oktober 2012 - 14:02

    Hurra! (At VG har en mindre leser, mener jeg. Det er så mye annet man kan lese enn übertabloidisert visvas.)

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: