Var det nå så lurt med valgfag?

I fjor ble valgfagstanken lansert. Nå er vi i gang, og jeg har finlest føringene som ligger bak. Morsom lesing.

Ideen var at det valgfaget skulle gjøre at elevene ”styrker lysten til å lære og opplever mestring gjennom praktisk og variert arbeid”.

Det skulle også være ”mer praktisk, variert og relevant opplæring på ungdomstrinnet”.

Og det hørtes jo flott ut – da. Ungdomsskolen har lenge vært kritisert for å være for teoretisk, og vi klappet for mer praktisk jobbing.

Så kom fagene;

Bl.a.

”Sal og scene

Media og kommunikasjon

Fysisk aktivitet og helse

Design og redesign”

 Praktisk retta? Jeg ser at her er det noen langt fra skolehverdagen som har funnet ut hva de skal hete. For å velge, må jo elevene skjønne hva dette betyr.  Det blir mye tid som går med til å forklare hva som menes med disse fine overskriftene, og deretter blir det vrient å velge. Det byråkratiske aspektet har slått til allerede i valgfasen. De elevene som skulle bli inspirert og motivert ved å gjøre noe annerledes, vil slite med å finne ut hva de skal velge i. Hvorfor kan det ikke hete noe enkelt, noe som kan motivere elevene med en gang de leser det; som for eksempel teater, lokalavis, ballspill. Da kan de lett velge ut fra egne interesser, og følgelig bli engasjert med en gang – før vi voksne må forklare hva faget innebærer.

Nå vet jeg at det finnes entusiastiske lærere der ute som står klar med spennende og engasjerende opplegg for valgfaget, og hurra for dem.

Så er det tidsbruken. Tiden til valgfaget skal tas fra de andre fagene – kjernefagene. Det blir ingen nye fagplaner i fagene, fordi

”valgfagene er utformet ved hjelp av elementer fra andre fag”.

Det tilsier at valgfagene skal sveive innom de andre fagenes fagplaner og fylle opp noen krav hist og her. Lite gjennomtenkt, spør du meg.

Det som virkelig irriterer er at ”Timene tas av elevrådsarbeid”. Altså er nå elevrådsarbeid tatt ut av timeplanen i norsk skole. Da kan man spørre seg om når i all verden klassene skal ta opp elevsaker, praktiske klassesaker og alle andre små og store utenomfaglige tema som dukker opp. Skal vi ta det i fagtimene? Utenfor skoletid?

I tråd med dette kommer kravet om at elevene skal involveres i hvilke valgfag som skal tilbys neste år. Hvilke forutsetninger har elevene for å mene noe om hva som skal gjøres når fagplanene allerede er skrevet? Når skal det diskuteres? Hvilket fag skal bruke tiden til å snakke om (foreslå, stemme over…) hva de ønsker for neste år? Det sies:

”At elevene får reell medvirkning, er viktig for at valgfagene skal være motiverende for elevene”.

Ja, men når skal de få tid til det når klassens time er borte?

Jeg hilser valgfaget velkommen tilbake i skolen. Men jeg har liten tro på at det alene kan øke motivasjon og lærelyst hos en sliten og lei elev. En liten positiv pause i løpet av uken er nok dessverre ikke tilstrekkelig.

Likevel, jeg gleder meg til å se hva våre valgfaggrupper får til.

Hilsen Hanne

Advertisements
  1. #1 by MandagsMor on 11. oktober 2012 - 05:40

    Takk for at du tar opp dette!
    Endelig kom valgfag tilbake i ungdomsskolen og jeg ble så glad på vegne av Mellomsten, som begynte på ungd.skolen i år… Gleden dalte da han kom hjem med valgfag-infoen. Han var på gråten for han ville ikke noe av dette! Han forstod ikke beskrivelsene… Det var ingen annen info enn navn på valgfagene, og de virket noe «høytflyvende» alle sammen.
    Jeg synes det så ut som om uttrykkene (valgfag-navnene) var hentet rett fra linjevalg i VGS!

    Heldigvis fikk elevene prøve seg i alle valgfag før de måtte velge, og flinke lærere klarte å gi god info til ungene. Valg ble gjort og Mellomsten fant et fag han synes er «greit nok». Etter jul har han igjen mulighet til å velge. Så – herved en takk til gode lærere som klarer å gi innhold til selv de mest ugjennomtenkte statlige pålegg!

    Lik

    • #2 by Hanne Sand on 11. oktober 2012 - 05:51

      Hei og takk. Ja, som ellers er det dyktige lærere som må redde nye påfunn i skolen. Og heldigvis finnes det mange som kan inspirere en usikker fjortis. Vi får håpe at denne nye ordningen går seg til – og blir til glede og nytte for alle.
      Hanne

      Lik

  2. #3 by Mona on 27. oktober 2012 - 12:36

    Jeg er helt enig med deg i at det er alt for mange ting som ikke er avklart her.

    Hva med karakterer i valgfagene? På foreldremøtet til min ferske 8.klassing ble det spurt om dette, men lærerne kunne ikke noe klart svar. Må elevene ha det samme valgfaget i tre år, eller kan de bytte hvert år? Hva med de skolene som gir elevene mulighet til å bytte etter hver termin? Skal karakterene telle på vitnemålet, slik at valgfaget er avsluttende etter hvert skoleår?

    Om karakterene ikke kommer til å telle bør det etter min mening ikke være vurdering i faget. Bare bestått/ ikke- bestått, eller så enkelt som deltatt. Tenk så deilig for elevene om valgfaget faktisk hadde blitt et pusterom der de kunne slippe tanken på å prestere for å få karakter, men heller gjøre bra fordi de syns det er gøy….

    Jeg er også helt enig med deg i at det er hårreisende at klassens time er tatt bort. Hvordan skal vi hjelpe elevene til å få en reell demokratisk innflytelse på skolehverdagen sin om vi tar bort den tiden de hadde til det før?

    Her er det mye som er bestemt av skrivebordspedagoger (om de i det hele tatt er pedagoger) med stor avstand til klasserommet.

    Lik

    • #4 by Hanne Sand on 27. oktober 2012 - 13:21

      Hei og takk for fyldig svar. Om bare de ved skrivebordene hadde hørt på dette! Da skal vi kanskje kalle dem pedagoger også?!
      Hanne

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: