Jeg vil ikke ha høstferie!

Så skal vi legge ned kritt og lukke pc for en uke. Det har gått seks uker siden skolestart, og vi skal stenge en hel uke. Snakk om bortkastet energi. Vi har nettopp kommet i gang, fått en rytme, rettet de første prøvene, sett problemene – og så skal vi ha en hel uke i koma. Hva er det for tull?

Kom ikke og fortell meg at vi trenger en pause! Vi har jo bare så vidt fått startet skoleåret, og det er fremdeles litt sommer-energi igjen hos både liten og stor.

Vi skal gå en uke og vente på de neste 10 ukene da alt skal skje. Men en uke tar rytmen og stabiliteten, og vi må bruke tiden langt inn i oktober for å re-etablere den.  Og før vi vet ordet av det, kommer juleprøvene. Og terminkarakterene som skal settes. November blir tung – i år også.

Dette gjør høsten til et eneste lappeteppe, og jeg skulle ønske at noen torde å gjøre noe med denne hele uken. Vi trenger lange perioder med kontinuerlig jobbing på høsten. Våren kan vi forholde oss til.( Selv om vinterferien også kan være uforholdsmessig lang).

Vi har også hatt denne uken fordelt ut over året, med en fridag i ny og ne. Det var gilde tider, en utvidet ukeslutt av og til er ikke å forakte.

Jeg er så gammel at jeg har hatt potetferie, på den gamle måten. Da hadde vi to hele dager i vakker høstsol der vi kjørte hest og kjerre til jordet bak Skui-bakken og plukket poteter hele dagen. Så fikk vi hjemmelaget middag etterpå, fru Nordlis kjøttkaker og sjokoladepudding. Og vi fikk litt penger også. Fantastisk minne fra en ikke altfor fjern fortid.

Det var det som var det opprinnelige. Men når potetene ikke lenger skulle plukkes av 6.klassinger, utvidet de potetferien til en hel uke. Jeg mener at argumentet som ble brukt var at da kunne man reise til Syden uten å be seg fri fra skolen.

Hva så med de som ikke har råd til reise eller har hytte på fjellet? Dette understreker klasseforskjellene enda en gang.

 

Men jeg gleder meg til ferien. For jeg har både hytte og råd til å fly på ferie. Og det skal bli godt med en tur ut i verden.

–          Selv om jeg heller ville vært på jobb og fortsatt der vi nå slipper.

Hilsen Hanne (med fare for å bli pepet ut på jobb i morgen!)

  1. #1 by Anonym on 28. september 2013 - 09:26

    Litt enig i det der.. Men hvilket år var det egentlig våre moderne versjon av høstferie startet, altså denne uken vi har nå? Satt på personalrommet her forleden og prøvde i fellesskap å finne ut av akkurat det. Kom til kort alle sammen.

    Stephanie

    Lik

    • #2 by Hanne Sand on 28. september 2013 - 10:21

      Har ikke noe svar, dessverre. Det må vel ha kommet gradvis etterhvert som byråkratene skjønte at det ikke lenger var behov for potetplukkere og reisebyråene skjønte at de kunne selge ukes-ferier.
      Hanne

      Lik

Legg igjen en kommentar

