Er dette et nytt supperåd?

Forleden kom jeg over en interessant artikkel på vgnet. Her snakkes det om bruk av it i skolen og om lærerne har tilstrekkelig kompetanse.

I artikkelen dukker det opp et senter som har gått meg hus forbi.

https://iktsenteret.no

Lesing på denne siden var spennende:

Hovedmålet for senterets arbeid er bruk av IKT for:
• økt kvalitet i utdanningen
• bedre læringsutbytte og læringsstrategier for barn i barnehagene, elever i grunnopplæringen og studenter i lærer- og førskolelærerutdanningen
Til drift får de over 87 mill fra statsbudsjettet, og i tillegg skal de hente inn eksterne midler. Hovedkontoret i Tromsø samt et kontor i Oslo har hele 60 ansatte.

Dette høres svært ut. De har planer om det meste for å heve kvaliteten i skolen, og hvis det får gjennomført dette, vil det kunne løse mange problemer og gi svært nyttig hjelp. Men så kommer det;
Aktiviteter i 2011 må på grunn av svikt i økonomien utsettes til 2012. Senteret startet i 2010, og allerede året etter må de redusere på kravene. Akk.

Senteret har planer for å bistå, veilede, hjelpe til, formidle, fremme osv. Temmelig vage ord, men de kan jo gjøres sterkere når det utføres i feltet. Jeg ser de har ansvar for bl.a. utdanning.no, og det tar jeg av meg hatten for. Informativt og nyttig nettsted.

Men alle de andre ordene, er det bare prat eller kan vi forvente en effekt her? Vil vi kunne se resultatet av senterets arbeid ute i klasserommene?

Jeg er litt ambivalent. Enten er dette en kjempeide som er sårt tiltrengt til hjelp for norsk skole eller så er det en liten valgkampgreie, slik at fru H kan skryte av at de faktisk har satset sterkt på it (som vel lå i et og annet valgløfte)

Jeg håper inderlig senteret holder hva de lover, ellers er jeg redd vi har nok et supperåd. Det trenger vi ikke.

Hilsen Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

