Hva vet politikerne om skole?

I dag kom jeg over bloggen til stortingspolitiker Heidi Sørensen. (heidisorensensblogg.wordpress.co) Hun skriver om sin datters skolestart. Det er jo så populært å legge ut det meste om seg og sine for tiden.
Temaet er jo spennende nok, vi skal få følge en som starter på skoleveien. (Hvorvidt eleven selv synes dette er så moro å lese om noen år, sies det ikke noe om) Så kommer noe jeg virkelig stusset over. Heidi Sørensen skriver som seg selv:
SKOLE
Her kan du lese om hvordan det går når datteren min Oda begynner på skolen. Jeg er overhodet ingen ekspert verken på skole eller skolepolitikk, men sitter nå i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget. Både på grunn av Odas skolestart og mitt arbeid på Stortinget forventer jeg en bratt læringskurve utover høsten!

Du milde. Her har vi en som sitter ved maktens bord, og så er hun ”overhodet ingen ekspert”. Greit nok, men man må vel kunne forvente at det er et visst kompetansenivå hos en som faktisk skal bidra til skolens utvikling. Hvis hun regner med å lære like mye av å følge datteren sin som av arbeidet på Stortinget, blir jeg betenkt. Hvilke kriterier benyttes for å velge folk til komiteer på Stortinget? Loddtrekning? Bør man ikke ha ganske mye kunnskap om det man skal behandle og bestemme over?
Forresten, hvis du leser bloggen hennes: hun skriver mye spennende, men er det så lurt at hun bruker mange bilder av datteren sin?

Det morsomme er at bloggen blir anbefalt av Kristin Halvorsen på Twitter.

Hilsen Hanne

  1. #1 by klarafu on 6. september 2012 - 11:33

    Utrolig viktig poeng! Kan vi gjenblogge deg hos Lærerråd?

    Lik

    • #2 by Hanne Sand on 6. september 2012 - 17:49

      Bruk det gjerne. Jeg har ikke fått noe svar fra HS, enda jeg spurte henne direkte.

      Lik

  1. Hva vet politikerne om skole? « Skoleprat med Hanne Sand | Utdanning og IKT | Scoop.it

Legg igjen en kommentar

