Snart er det lærerferie også.

Kjenner at det slipper i nakken snart. Det har vært en uke uten elever, og jeg lander trolig på vanlig nivå om en dag eller to. Jamen, du sa jo god ferie for en siden, sier man. Riktig, men jeg begynner ikke ferien før over helgen.

Det er faktisk en jobb å lande etter innspurten på skolen. Alt maset før avslutningen sitter i kroppen lenge, lenge, Fremdeles kan man våkne og lure på om alle vurderinger er skrevet, om alle foreldre er varslet, om alle karakterer er ført inn, om alle skap er rydda og alle bøker levert inn. Jeg hadde glemt hvordan det var, denne første uka etter skoleslutt. Den er i koma.

Alle lærere trenger en uke på å lande, det kan ikke kalles ferie en gang. Man trenger tid til å tenke på ikke noe og koble nettet over til kone-mor-venninde- farmor-modus.

Det ble ikke lettere i år, jeg har vært sånn hver sommer så lenge jeg har vært lærer. I årene som skoleleder var jeg jo ”gift med” jobben, og det ødela mange sommerkvelder. Så jeg hadde håpet at lærerjobb med ”fri” fra st.Hans skulle gjøre susen. Men nei, denne uka er like ferieløs som før.

Likevel har jeg fått vasket sommerhuset, noe må jo gjøres når hodet er til omprogammering.

Nå er jeg snart klar til å sitte på terrassekanten og se gresset gro. Noen dager til, og man er i feriemodus og tenker ikke-lærer-tanker. Det skal bli godt og nødvendig.

Men når august nærmer seg, er vi der igjen. Spenning og glede for ny jobb i skolen, det er gildt å få følge kommende slekter og hjelpe dem videre. (ja, jeg skal i ny jobb i skolen, der jeg skal bruke all min kompetanse og gleder meg til det)

Så jeg tar ferie nå. Kanskje jeg ikke blogger engang, kanskje jeg blir bare vanlig person.

Men at lærere har lang ferie er tull. Vi trenger disse sommerukene til å våkne opp etter vårens strabaser og gjøre klar for nye elevkull om noen korte uker. Dessuten har vi jo jobbet dobbelt i lange perioder med elevene på skolen. Jeg har god samvittighet, og det skal alle lærere ha. Høsten trenger uthvilte folk.

Glad sommer til alle mine lesere.
Sommerklem fra Hanne

  1. #1 by Britt Klausen on 28. juni 2012 - 16:12

    Lærere fortjener hver time av ferien sin. Ære være alle som orker det ene intense året etter det andre.

    Lik

    • #2 by Hanne Sand on 28. juni 2012 - 18:46

      Tusen takk, Britt. Jeg vet du har peiling på dette. Glad sommer til deg også!
      Hanne

      Lik

  2. #3 by Renate on 10. juli 2012 - 18:50

    God sommer Hanne! Hold meg oppdatert på spennende prosjekter!. Ny jobb her i gården også!…:-)

    Lik

    • #4 by Hanne Sand on 12. juli 2012 - 08:18

      Hei og takk.
      Ny jobb? Hvor? Blir du i Oslo,så høres vi ad.

      Lik

      • #5 by Renate on 12. juli 2012 - 19:16

        Riktig i Oslo. 🙂 Ser frem til det. Vært i Bærum frem til nå.

        Lik

Legg igjen en kommentar

