Takk til 10B

Dette er en betaling av gjeld. ”Mine” 22 elever har gjennom våren lest bloggen min, og funnet svært lite om dem direkte. I dag, siste dagen, lovet jeg dem å skrive om dem. Her er til 10B, klassen der alle har ikke-norsk bakgrunn, men likevel er verdens triveligste gjeng.

Gjennom tiden vi har hatt sammen, har dere lært meg uendelig mye.
Nå vet jeg at;
Det er ikke nok å kunne språket for å bli integrert
Det er ikke enkelt å ha en kultur hjemme og en helt annen ute.
Det er absolutt ikke alle innvandrermiljøer som behandler jentene på lik linje med guttene.
Det er ikke greit å følge med i det norske samfunnet når det ikke er norske aviser eller norsk på tv i hjemmet.
Alle norske skolebøker er laget for elever som er født her med foreldre som vokste opp med salami og geitost i matpakken.
Dere må hele tiden bevise at Islam er en religion med mange gode sider.
Dere må motarbeide at det er vanskelig å få jobb med utenlandsk navn.
Dere må hedre deres foreldre og samtidig etablere dere som norskere enn de fleste.
Dere er akkurat som andre 10.klassinger; karakterstress og eksamensnerver, oppturer og skuffelser, mens dere innimellom vil bare leke og ha det moro.
Dere har bevist Kierkegaards tese; for å lære opp en elev, må du finne ut hvor han befinner seg før du kan lede ham videre.( Fant jeg dere, mon tro?!)

– Gi gutta en fotball, og verden er en lek (helt til dommeren blir partisk)
– Diskuter likestilling med jentene, og du kan holde på til hanen galer.

Når dere etter hvert skal ta del i dette samfunnet, ber jeg dere ta vare på og videreføre de verdiene som landet hviler på; ærlighet, åpenhet og tillit. Dere kan kanskje møte flere hindringer enn andre, men dere har kvaliteter som landet har behov for. Norge trenger deres erfaringer, innsikt og ideer.

Jeg er trygg på at dere 22 vil gjøre en god innsats, med eller uten Furuset-dialekt.
Takk for 8 flotte måneder.
Hanne

  1. #1 by Britt Klausen on 21. juni 2012 - 18:14

    God tur videre, 10B! Det blir en spennende, lærerik og morsom reise! Lykke til!

    Lik

Legg igjen en kommentar

