Forslag til tale på avslutningen.

Kjære 10H!
Det er avslutning og taletid. Svulmende ord om fremtid og håp. Tåredryppende tirader om alt det fine vi hadde/gjorde/sa/skrev…

Jeg er ikke der. Jeg er litt mer rett på sak:

Nei, det er ikke greit å jukse hvis man ikke blir oppdaget.
Nei, du får ikke 5 når du har 4 + og 4+.
Nei, jeg synes ikke alltid at du er min stjerneelev, noen ganger pynter jeg litt på sannheten for ikke å ta fra deg motet helt.
Nei, jeg ligger ikke våken og savner dere, vårt fellesskap er over om ca en time.
Nei, jeg var ikke alltid helt rettferdig med karakterene, litt svinn må vi regne med.
Nei, du kan ikke bli alt du vil, det finnes grenser for deg også.

Det handler om ærlighet. Det handler om å stå for det man gjør, og ikke legge skyld på andre. Det handler om å rydde opp i det som skjer, og ikke dekke over noe eller noen. Du må tåle å innrømme en feil, og ta konsekvensene av det du gjør.

Heretter er det deg, ditt liv og din fremtid. Du skal ta over dette landet uansett hvilken bakgrunn du har. Her bor vi, og du skal leve videre her.
Da gjelder det å ta vare på det som gjorde Norge til et fritt og godt land. Vi er ærlige i dette landet, vi tar vare på og respekterer hverandre. Kall oss blåøyde og naive, men vi tror på åpenhet og tillit til det motsatte er bevist. Vi bruker roser der andre bruker knyttnever.

Her er alle like mye verdt, kvinner og menn, rik og fattig (i hvert fall på papiret). Du betyr like mye som Ann-Preben på Ullern eller Jonny-Renate på Kløfta. Du har de samme mulighetene som alle andre, og det er opp til deg å gripe dem.

Vi går hver vår vei. Nå har jeg sagt mine siste alvorsord. Du må gjøre det beste ut av det, for det er bare du som kan leve ditt liv.

Gå ut og gjør Norge til et enda bedre sted å leve. Det er en ordre. Ta med deg de gode minnene og varm deg på dem når motvinden biter.

Takk for du lot som om du hørte på, lot tyggegummien hvile og ikke sjekket I-phonen.
Det vil helst gå godt.

Fra
Hanne med takk og varme.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

