Kunne’rem ikke streika litt til’a?

Så ble de enige bak de mørke dører, og vi er tilbake i hverdagen. All solidaritet satt til side, jeg synes de kunne fortsatt litt til. Og mine beveggrunner er langt fra stuerene.

Jada, jeg har også streiket. Først ble det trussel om streik i juli (hallo, vi er i skolen)!! til en smart sjel fant ut at det var dumt. Neste gang ble det noen dager, og vi gledet oss over litt fri. Skulle vel stått på stand og argumentert, men det var så godt å få en ekstra dag å rette stiler og prøver. Men vi hadde ingen streikekasse den gangen, så vi ble trukket i lønn. Den svei bra!

Derfor synes jeg at jeg har bidratt med mitt. Skjønner at jeg har levd i steinalderen, den gang altfor mange var gift med en rik ikke-lærer og hadde egen jobb som hobby. (Det er faktisk tilfelle i USA fremdeles).
Pre-streikekassetiden.

Nå sluttet de å streike for tidlig, synes jeg. Min muntlig-gruppes sensor streiket, og jeg hadde sett frem til to rolige dager med alle mulig andre viktige oppgaver. Hadde de bare holdt ut noen timer til!
Men nei, her blir det muntlig – igjen. Og man gyver løs.

Det morsomme oppi dette er de elevene som ikke kom opp i forrige runde pga streik. De var lykkelige en stund, men nå tråkker de rundt de som er så heldige å få eksamen. Det var ikke så moro likevel med denne ekstra fritiden. Man får tro at de har erfart de negative effektene av streiken, om enn på en litt uventet måte. Artig å se dem gå der og faktisk misunne de som etter prøven kan rakke ned på sensor, puste lettet ut og skryte av sine egne bravader.

Og jeg hiver meg over en ny gruppe. Gårsdagens strålende innsats fra de fem brave, beviser bare det jeg skrev i forrige blogg, muntlig er moro.

Alt i alt, for når freden senker seg, er jeg glad for at jeg får oppleve Norges fremtid legge fram sin kunnskap om sosiolekt, kvinnekamp og Henrik Ibsen. (kanskje ikke i samme slengen, men…)

Hilsen Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

