Muntlig eksamen = en enerverende utfordring!

Dette er et nødrop, og jeg trenger gode ord tilbake. Vi er midt i perioden med muntlig eksamen på 10.trinn, og jeg er tilbake på grasrota. Jeg hadde glemt hvor slitsomt muntlig er, og i tillegg kommer endringene som jeg bare har sett utenfra. Hjelpe og trøste, dette blir heftig.

Heldigvis har jeg folk rundt meg som følger reglene, så jeg kan ikke angripe andre enn meg selv.
Her sitter jeg og skal lage kreative oppgaver for elever som jeg bare har kjent i ½ år. Hva har de fått med seg? Hva er det lurt å legge vekt på? Hvordan skal jeg lage oppgaver som gjør at de får vist hva de kan?

Hvert ord teller, og hver setning må slipes og files. I bakgrunnen ruver fagplanen som flinke og samvittighetsfulle Ragnhild laget i august (og som jeg flikket litt på)

Så kommer det en ekstern sensor inn fra venstre. En hyggelig stemme på telefonen, og mailene flyr hit og dit. Heldigvis later hun til å være en engasjert og faglig sterk dame, det er bra. Det noen kaller å kritisere, kaller jeg å hjelpe og veilede. Fint!

Man får etter hvert følelsen av det er en selv som skal opp til eksamen. Har jeg fortrengt det? Vil så gjerne gjøre det best mulig for disse flotte 16-åringene, men hvordan får man til det? Kan noen der ute si noen oppbyggende ord til en noe fortvilet 10.klasse-lærer? Går dette bra?

Det ligger 48 timers hard jobbing foran oss, for meg og forhåpentligvis også elevene. Jeg regner med at jeg har en ny forståelse for begrepet veiledning når vi kommer til 8.juni.

På siste eksamensdag når karakterene er delt ut, vil jeg kjenne den gamle, gode følelsen av at muntlig er moro. For det er moro, dermed basta. (Særlig etterpå)

Hilsen Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

