Skolefolk tør ikke snakke.

I den offentlige debatten må man lete lenge etter noen som jobber i skolen. Skal man tro at de som faktisk er ute i skolehverdagen ikke har noen mening om det de driver med?
Det diskuteres flittig på de tusen lærerværelser, men hvor er de offentlige ytringene? Lærere har meninger, men de tør ikke si det høyt.

Lenge håpet jeg at det er fordi lærerne har så mye å gjøre at de ikke rekker å delta i debatten i media. Men det tror jeg ikke lenger på.

Jeg tror årsaken er langt enklere. De er under hælen på nivået over seg. Det er rektor som har makt over lærerne, og kommuneadministrasjonen som herjer med rektorene.

Og makten liggerbl.a.i lønna. Det er de som bestemmer hva du skal få i lokal lønn, og jeg tror de fleste får lønn for lojalitet og godt samarbeid. Du får ikke anerkjennelse for å varsle, og du får ikke lønn for å være den vrange pipeblåseren. Derfor skjønner alle at de må holde seg inne med nivået over, og gjøre dem til lags. Så blir det en fin slant når lokal lønn deles ut.
I Norge er det dessverre slik at man må ikke rope høyt. Man må sørge for å være venn med de riktige (les; sjefene) og ikke skille seg ut på noen måte. De trofaste ”rævdilterne”, de som ler av sjefens vitser, er de som kommer lengst.

Selv er jeg et lysende eksempel. Da jeg som rektor i en stor Østlandskommune, hadde sagt fra lenge nok om feil og mangler, kom ”straffen”; lavest lokal lønn av samtlige. De som gjorde alt etter boka og holdt seg inn med sjefen, fikk mest.
Helt greit for meg. Jeg gjorde det jeg fant riktig for meg og mitt kollegium.
Så fikk heller privatøkonomien lide.

Du har altså to muligheter:
A: smisk og du vil leve godt
B: følg samvittigheten din og du vil sove godt.
Valget er ditt.

Hilsen Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

