Lærere kan diskutere alt – og lenge.

Noen ting forandrer seg ikke, bl.a. diskusjonene rundt ordensreglementet på skolen. Dette er den årlige seansen hvor man skal lande ”hvordan vi skal ha det”.
Bakgrunnen er sentrale føringer, som skal tilpasses den enkelte skoles egenart og brukere. Dette skal gjøres årlig, og heter revisjon av ordensreglementet. Av og til kommer det noen nye føringer, sist var det forbud mot våpen og rusmidler som måtte inn på en omfattende måte.
Og det gjentar seg hvert år på alle skoler; lærerne sitter i timevis og diskuterer regler og forbud og rammer til de blir blå i trynet. Jeg tror ikke ”vanlige folk” er klar over at et lærerkollegium kan på alvor diskutere om Ola-jakke er ute- eller inneplagg i timesvis. Det er ingen grenser for nyansene i debatten, og jeg har sluttet å bli overrasket over hva man kan bli uenig om.
Greit at man har felles rammer, jada. Greit at man har regler å forholde seg til, slik at det blir lettere for elevene å oppføre seg ”riktig”. Greit at man har tydelige sanksjoner for brudd på reglene.
Men det tar sånn tid! Jeg skulle så gjerne ha brukt tiden til noe mer nyttig, og sluppet de uendelige diskusjonene om hva og hvor og når man kan /kan ikke drikke,spise, leke osv.
Jeg er enig i at lærerjobben ikke er en privatbedrift, men jeg ser verdien i at elevene må lære å forholde seg til ulike mennesker med forskjellig syn på arbeidet. Jeg tror ikke vi blir bedre lærere av å gjøre alt i samme mal og på samme måte, tvert imot tror jeg det vil tære på motivasjon og gnist. Etter min mening må en lærer være sterk nok til å stå for sine meninger, og tørre å gjøre seg upopulær hos elevene. Det er sikkert trygt å bruke felles ordensreglement for skjold når elevene vil gå egne veier, men det blir for feigt. Hvis jeg lar mine elever bruke øretelefoner for eksempel er det ikke for at jeg skal bli populær, men fordi jeg mener det er best for dem.
Når elevene sier ”jamen det fikk vi lov til i forrige time” vil de fort innrette seg etter svaret; ”javel, men her er det jeg som er sjefen, og her må du faktisk ta av Ola-jakken fordi jeg synes det er for varmt for slike plagg her”.
La meg ta et tankeeksperiment. Departementet vil gjerne bestemme mye, og nå kan de lage felles ordensregler for hele landet. Klær må defineres fra fabrikken om de er ute eller innetøy (stempel i kraven U og I), drikke må stemples som godkjent/ikke godkjent (bare vann i egen flaske er ok), lærer bestemmer for sin time om bruk av lyd på øret, skrivesaker legges på skolen for ikke å glemme; kort sagt her er det grunnlag for et aldri så lite statlig direktiv.
Og tenk på all tiden vi sparer. Jeg har mange forslag til tema vi kan diskutere i stedet for ordensregler, men det blir vel med tanken. Neste år sitter vi der igjen.

Hilsen Hanne

PS: til mine trofaste lesere som lurer på hvordan det går med mine tidligere elever. Den saken må jeg av flere grunner la ligge i dag, men den er ikke ute av verden. DS

  1. #1 by Brit on 12. april 2012 - 17:43

    Nydelig og gjenkjennelig sagt, Hanne! Div. lærerværelser dukket opp på netthinnen mens jeg leste. En elev på Strupe dukket også opp. Han hadde ny T-skjorte på seg. På den sto det «runk og pul» med et stort bilde av noen mus som hadde seg. Da syntes jeg at grensen var nådd. Jeg ringte hjem til moren, men hun syntes ikke det gjorde noe om sønnen gikk med et slikt budskap på brystet. Så vi kan godt bli uenige med foreldre også. Han kom ikke tilbake med den genseren på igjen.

    Lik

    • #2 by Hanne Sand on 12. april 2012 - 18:03

      Det var vel en t-skjorte han hadde kjøpt i Sverige, det?? kan huske at mange var over grensen og kjøpte morsomme ting.

      Lik

Legg igjen en kommentar

