Bare for å si at jeg er enig.

I lokalavisa i dag (og Aftenposten 4.mars)ser jeg at boka om motstand mot mobbeprogrammene er kommet. Hurra. Dette er nøyaktig hva jeg blogget om i februar i fjor, og nå får mine tanker støtte i bokform. Forfatteren Jostein Alberti-Espenes hevder at de antimobbeprogrammene som brukes i norsk skole i dag har liten eller ingen effekt.
Jeg gleder meg over at noen har tatt seg bryet med å skrive dette, men skuffes over at han har fått så liten oppmerksomhet. Innholdet skulle vært obligatorisk for alle i skolen, for han kommer med en tilnærming til mobbeproblematikken som er både billig og svært brukandes.
Min erfaring er at vi ikke trenger de dyre programmene. De er laget av smarte forretningsfolk som har funnet en nisje der de kan melke skolebudsjettene. Så kan skolelederne bruke dem som sovepute for å dokumentere at de har gjort noe mot mobbing.
I mine 13 år som skoleleder benyttet jeg ingen programmer, likevel hadde vi minimalt med mobbing og blomstrende, trygge miljøer på skolene.
Det handler om å være tydelige voksne, med fokus på det positive for alle og det riktige for den enkelte. For å sitere en kjent reklame; ”det enkleste er ofte det beste”. Og da trenger man ingen dyre og omfattende programmer.
Jeg håper ovenstående forfatter får stor anerkjennelse for sin bok, og at mange forsøker hans løsning. Den virker!
Hilsen Hanne

  1. #1 by J. Alberti-Espenes (@AlbertiEspenes) on 27. juni 2013 - 07:08

    Hei, Hanne. Dette var veldig hyggelig skrevet av deg. Jeg har dessverre ikke snublet over bloggen din før i dag. Boka er i sin helhet pensum på grunnskolelærerutdanningene i Buskerud og Østfold (noe jeg er veldig stolt av), men det må komme noen nye signaler fra toppolitikerne før det du og jeg har forstått glir inn hos enda flere:)

    Lik

    • #2 by Hanne Sand on 27. juni 2013 - 07:52

      Hei. Så fint at noen har sett at budskapet ditt er både enkelt og riktig. Jeg krysser fingrene for at du har videre fremgang. Lykke til! H

      Lik

Legg igjen en kommentar

