Sidemålsdebatten igjen.

Denne uka har gitt håp om en endring språkdebatten i skolen. Hurra.
Jeg har alltid funnet det underlig og bortkastet at elevene skal tvinges til å skrive to tilnærmet like målføre. Det er veldig forvirrende for de som må lære seg et hovedmål og så i etterkant lære seg et sidemål som er ganske likt. Dette gjelder også for de som sliter med lese- og skrivevansker.
Det er ingen tvil om at det holder med ett målføre når elevene skal videreutvikle sin skriveglede og sin skriftlige formidlingsevne.
Slik situasjonen er i landet nå, må elevene også beherske sidemålet. Men dette håper jeg de nå slipper å bruke til skriftlige arbeider. Jeg ser nødvendigheten av at de lærer seg begge målføre, men det må ikke tvinges på dem.
Det finnes mange muligheter for å tilegne seg språket. Ideen om å ha en eller flere lærebøker på sidemålet finner jeg spennende. Dessuten bør norskpensum omfatte begge målføre slik at elevene leser og hører det kontinuerlig.
Helt siden jeg var elev selv, har maset med ”spynorsk mordliste” ligget som et kvelende slør over norsktimene. Slik faget har vært lagt opp hittil, har svært få klart å vekke entusiasmen for å bruke to nesten like målføre. Jeg håper inderlig at arbeidet som nå er satt i gang med revidering av fagplanene, kan gjøre at fagets innhold skaper elever som blir glad i begge de norske målførene.

Hilsen Hanne

  1. #1 by Britt Klausen on 26. januar 2012 - 19:59

    Forstår problematikken utrolig godt, men kan ikke si annet enn at det er trist om sidemålet blir borte. Man går glipp av mye god litteratur, uansett hvilket sidemål man har. En annen ting er det norske språks historie. Hvorfor det er blitt som det er blitt … ? Så lenge man har to skriftspråk, mener jeg at man bør lære om begge. Sett fra språket og historiens side, bør det ikke legges mindre vekt på sidemålet. Sett fra elevens og lærerens side, er det nok enklere å konsentrere seg om kun hovedmål.

    Lik

    • #2 by Hanne Sand on 26. januar 2012 - 20:26

      Vi er enig i at de skal lære begge målføre. Men man må da kunne lære sidemålet uten å bli tvunget til å skrive stil på det? Jeg regner at den nye planen gir stor høyde for å ta med all vår språkhistorie uansett forfatters mål.
      Vis meg den eleven som ble glad i sidemålet fordi han ble tvunget til å skrive det. Vi må gå andre veier for å lære elevene å verdsette begge våre to språk. To eksamensdager gjør det bare til en ekstrabelastning.
      Hanne

      Lik

  2. #3 by Marit on 10. februar 2012 - 10:44

    Jeg er enig med deg Hanne Sand. For å være helt ærlig har jeg negative holdninger til sidemål. Dette fordi jeg forbinder det med å slå opp i nynorsk ordliste, de timene skriflig tentamen/eksamen ble avholdt. Det er også forvirrende at nynorsk hele tiden endres, da tenker jeg på at det er «lov» til å skrive ordet likt som bokmål. For elever i skolen som er avhengig av ordlisten for å kunne skrive i denne målformen, ser at du kan skrive ordet på tre forskjellige måter(så lenge man er konsekvent hele veien).
    Senere har jeg lest endel skjønnlitteratur og lyrikk på nynorsk og ser at det er en vakker målform og egner seg veldig godt i for eksempel lyrikk. Jeg er helt enig at det er en viktig del av vår litteratur historie. Språket og skriftspråket i Norge har endret seg gjennom årene av helt naturlige årsaker, det er helt klart at 400 år under Danmark hadde en påvirkning på nordmenn og det er derfor bokmål oppsto. Det jeg prøver å si at Norges historie har påvirket oss på ulike måter, enten det handler om det «særegne» norske eller påvirkning utenfra. Hele historien er vår historie og det er absolutt ikke snakk om å avskrive deler av vår språkhistorie, men det er mange andre måter å fremme sidemålet, slik at elevene ser en glede av den delen av vår historie.

    Det eneste som er sikkert er at når 82% av elevene har negative holdninger til nynorsk, så fungerer det ikke sånn som det er per dags dato.

    Marit

    Lik

    • #4 by Hanne Sand on 10. februar 2012 - 16:44

      Takk. Som jeg skulle skrevet det selv, alt. skrivi det sjølv(e)
      Hanne

      Lik

Legg igjen en kommentar

