Kommentarer til Håvard Tjora i Magasinet

Jeg har tidligere vært litt skeptisk til Håvard Tjoras til tider litt for kommersielle vinkling til fagformidling, men forrige lørdag kom det kloke ord fra ham. Dette kommenterer jeg dagens Magasinet i Dagbladet slik:

Hurra for Håvard Tjora.
Innlegget i Magasinet lørdag 10.desember gir håp for norsk skole. Håvard Tjora tør å si det som skulle vært en selvfølge for alle; det er lærerens ansvar å få elevene til å forstå. Dette betyr en ekstra utfordring for lærerene, men likefullt må det være sånn. Jeg har lenge undret meg over at elevenes undring forsvinner, og at refrenget i ungdomsskolen er «jeg skjønner ikke».
Men hvis flere kan godta at det er skolen som må legges til rette for elevene, og ikke omvendt, vil dett bety mye for mange. Det er lærerne som må møte elevene der de er, og ta dem videre derfra. Det er ikke elevene som må finne ut hvor læreren er.

Håvard Tjora er en modig mann, og hans budskap er enkelt, men glimrende. Jeg håper dette går hjem hos alle som bidrar til norske elevers utvikling og læring, fra byråkratene helt ned til klasserommet.
Tjora har mange år igjen i norsk skole, og han har hittil bidratt stort med sine innspill. Jeg er spent på fortsettelsen.

mvh
Hanne Sand

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

