Gammel jobb, nye synsvinkler

Så er det klart, jeg går tilbake til røttene. Jeg gjør noe som jeg synes alle skoleledere bør gjøre med jevne mellomrom: går tilbake til kateteret.
Jeg har fått sjansen til å være på 10.trinn frem til sommeren, og gleder meg! Etter 13 år som skoleleder er det sikkert at jeg trenger en oppfriskning på hvordan livet er der det viktigste foregår. I møtet mellom kunnskapsformidler og elev, det er der skolen er på sitt mest essensielle. Bak skrivebordet glemmer man fort hvordan hverdagen arter seg i klasserommet. Men jeg tror at hverdagens krav til lærerne ofte blir glemt (fortrengt?) når man forlater det. Og skal man som leder hjelpe og tilrettelegge for lærer og elever er det viktig at man blir minnet på hvordan det føles.
Derfor er det med litt spenning og mye forventning jeg ser frem til å gjenerobre lærergjerningen for noen måneder. Det skal bli fint å møte elevene i læresituasjonen, følge dem opp individuelt og legge til rette for å nå de pålagte målene. (og ikke minst se om de gamle kunster fremdeles er der!)
Nå kan jeg virkelig bruke denne bloggen til å sparke litt hit og dit, si fra hva som er galt og hvor skoen trykker. Tilbake ved kateteret kan jeg si at jeg har erfaring fra alle nivå i skolen, og det skal bli morsomt å blogge utover mot sommeren. Håper jeg får mange kommentarer og innspill til dette.
Jeg begynner ikke i jobben før om noen uker, det er mye som skal oppfriskes og lese før jeg tar fatt.
Men jeg gleder meg til å komme ut i krigen!
Hilsen Hanne

  1. #1 by Ronny Olsen on 19. oktober 2011 - 11:31

    Gratulerer Hanne!

    Blir bra dette, men vær forsiktig med svampen!

    Lik

    • #2 by Hanne Sand on 19. oktober 2011 - 11:41

      Takk, Ronny. Tror ikke jeg får elever som deg nå, du er noe ganske spesielt. Og jeg må si at det svampekastet er noe av det morsomste (og mest presise!) jeg har gjort som lærer. Fint du hadde mørkeblå genser den dagen. Og du ble jo stille!

      Lik

  2. #3 by Wenche Undrum on 19. oktober 2011 - 17:28

    Gratulerer og velkommen til Groruddalen!

    Lik

    • #4 by Hanne Sand on 19. oktober 2011 - 17:58

      Takk! Det skal bli spennende å se groruddalsatsingen på nært hold.

      Lik

  3. #5 by Brit Hauglund on 21. oktober 2011 - 14:21

    Gratulerer og lykke til som fomidler. Nå får du bruk for sos.ped.en igjen!

    Lik

    • #6 by Hanne Sand on 21. oktober 2011 - 21:38

      Og jeg gleder meg til å gå tilbake til røttene. Mom tro om vår lærdom fra sos.ped. fremdeles duger??

      Lik

  4. #7 by Jostein SN on 25. oktober 2011 - 08:11

    Du kommer til å bli læreren de snakker om med stjerner i øynene på gjenforeningsfester førti år senere, du vet det?

    Lik

    • #8 by Ronny Olsen on 25. oktober 2011 - 08:30

      Det var lenge Jostein 🙂

      Men at de får en «knakanes» bra lærer/person i klasserommet, det er vi enige om

      Lik

      • #9 by Belacqua on 26. oktober 2011 - 12:49

        Takk Ronny. Jeg skal ta med de ordene når de braker løs.

        Lik

    • #10 by Belacqua on 26. oktober 2011 - 12:49

      Jo takk, man får håpe de tar med de gode minnene, og varmer seg med dem.

      Lik

Legg igjen en kommentar

