Hva skal vi med nasjonale prøver?

Selvfølgelig har Magnus Marsdal (i boka Kunnskapsbløffen) et poeng. De nasjonale prøvene slik de brukes i dag setter rektorer og lærere i en ubehagelig skvis. På den ene siden vil alle vinne konkurransen om å bli den beste skolen, og på den andre siden skal det dokumenteres hvilket nivå elevene er på i læringsprosessen. Dersom resultatene er topp, blir alle glade. Men hvis resultatene er dårlige slår dette tilbake på lærerne, rektor og skoleeier
Så hva kan skolene gjøre? De kan ta prøvene uforberedt og avsløre eventuelle mangler. Så skal undervisningen legges opp til å rette disse manglene. Det er vel slik det er tenkt, vil man tro. Men det er ikke godt for skolens eller kommunens rykte at de gjør det dårlig. Dessuten teller skolens resultater med når lokal lønn for skolelederne skal fastsettes. Altså vil en rektor på en ”dårlig” skole merke dette på lønningsposen.
En side som bekymrer meg er at elevene fort merker at de kommer langt ned på listen, at de går på skolen med de dårlige resultatene – en ”sinke-skole”. I kommuner med fritt skolevalg er det store muligheter for at elever og foreldre velger naboskolen hvis den har bedre resultater. Jeg ser også i valgkampen at partiene bruker resultatene på alle måter i kampen om velgernes gunst. Tabloidpressen gjør stort nummer av å rangere skoler og kommuner, og ingen vil komme sist på disse listene.
Kunnskapsministeren sier nå at fylkesmannen skal sjekke ut om prøvene gjennomføres etter intensjonen. Først må intensjonen klarlegges; er det for å rangere skoler eller er det for å kvalitetssikre undervisningen? Er det for at politikerne skal ha tall å slå i bordet med i debattene? Hva er egentlig målet med prøvene?
Det som i noen kommuner blir kalt å forberede elevene på prøven, kan av andre oppfattes som testsentrert undervisning. Da settes læreplaner til side til fordel for emner og testmetoder som er relatert til prøvene. Vi vil vel ikke ha en slik skole?
Det er nødvendig å teste elever for å finne ut hvor læringsarbeidet må forsterkes. Men må det være så omfattende testing, og må det legges ut på nett? Det er til sist de som jobber opp mot elevene som merker dette presset, og det ser ikke ut til at de kan, vil eller tør uttale seg. Det er glimrende at Marsdal har brukt tid på å skrive denne boken, og jeg håper at den pågående debatten kan føre til at vi får et testsystem som gjør at ressursene brukes der de skal; i møtet mellom elev og lærer.
Hilsen Hanne

  1. #1 by Anonym on 3. september 2011 - 08:33

    Takk for en veldig informativ artikkel! Jeg visste ikke at resultatene påvirker lønningen til en rektor. Jeg ser selvfølgelig at dette kan gjøres indirekte på jobbintervju, f.eks-«min» skole gjorde det veldig bra, osv, derfor skal jeg ha … i lønn. Supert at du setter fokus på dette!

    Lik

    • #2 by Anonym on 3. september 2011 - 12:35

      Takk for svar. Jeg tror nok at man ikke er klar over i hvor stor grad resultatene brukes i dagens skole, og hvem som gjør det. Så får man håpe at valgkampens krigere tar tak i dette også!

      Lik

  2. #3 by Brit Hauglund on 3. september 2011 - 11:30

    Glimrende kommentar, Hanne! I min jobb i skolen kommer jeg lite i kontakt med dette temaet. Jeg fanger opp meninger og intensjoner i mediene, men der er jo det meste allerede tygget på og formet etter journalistens hensikt med budskapet. Utrolig nok er bruken av disse testene bestemt av en sosialdemokratisk regjering som ønsker at de fleste er like (grå). Hva ønsker de å oppnå med denne måten å kontrollere nivået i skolen på? Men jammen kjente jeg at engasjementet steg i meg mens jeg leste bloggen din 😀 Det er ingen tvil om hvor du passer hen her i samfunnet!!

    Lik

  3. #4 by Anonym on 3. september 2011 - 12:37

    Takk. Godt du ble litt sint på en lørdag, det gjør godt med litt adrenalin.
    Skjønner jo at jeg er i stand til å si fra siden jeg pt ikke har en skolesjef som titter meg i kortene til enhver tid. Tror altfor mange i skolen er redd for hva sjefen mener, derfor tør de ikke si fra. Jeg skal gjerne være et talerør for disse!

    Lik

Legg igjen en kommentar

