Praksisrettet ungdomsskole

Vi har ventet lenge på utspill fra kunnskapsdepartementet om hva de har tenkt å gjøre med ungdomsskolen. Nå har lekkasjene begynt, og det høres spennende ut.

Endelig, man har skjønt at ungdomsskolen er for teoretisk. Slik det er nå, kan 8.trinn måtte sitte ved pultene og gjøre teori hele uka, med unntak av litt kroppsøving. Det kan jo ikke være riktig at en 13-åring skal sitte stille hele dagen. De er ikke fysisk i stand til å holde seg i ro så lenge, og ikke klarer de å holde konsentrasjonen oppe så lenge heller. Derfor ser jeg med forventning frem til hvilke tiltak man har tenkt å iverksette for å få dagene til å bli bedre for alle elevene på ungdomsskolen. Det er ingen tvil om at mange klarer å sitte stille hele dagen, men det må gjøres noe for de som faller utenfor. Tiltak for de som ikke finner boklige aktiviteter som det viktigste i livet, og som trenger gode opplevelser på skolen utenom bøkene.

Det minner meg om at jeg en gang i tiden hadde strikking valgfag på 8.trinn. Høres kanskje ut som en litt utvidet syklubb, men det ga opplevelser som de er verdt å dvele ved. Jentene (gutta valgte jo noe teknisk)  i den gruppa var kanskje ikke så skoleflinke. Men de møtte opp til timen, det var ingen problemer med forsentkomming eller uro. De var alltid blide og arbeidsomme, og jobbet iherdig bestandig. Årsaken er ganske klar, de mestret oppgaven, og de så at arbeidet deres ble til noe. De lærte noe som de visste de kunne bruke senere, og produktene var noe å vise frem. Disse timene ble en oase i skolehverdagen for jentene, de kunne slappe av og yte på et område de var trygge på.

Dette er en erfaring som man må kunna bygge på. Elevene må føle at det de gjør betyr noe, og at det de lærer kan brukes senere i livet. Oppgavene på ungdomstrinnet må være knyttet opp til hverdagen i langt større grad enn nå. Det må være mulighet for å velge, slik at elevene kan gjøre ting de selv finner riktig for dem.

Vi må anerkjenne de som velger praktisk retning i langt større grad enn nå. Jeg tror ikke vi får en bedre rørlegger hvis han må skrive enda flere sidemålsstiler. Elever som får oppgaver de mestrer og som føles meningsfylte har langt større sjanse til å lykkes både på ungdomsskolen og på videregående.

Jeg ser frem til departementets utspill.

Hilsen Hanne

Advertisements
  1. #1 by Sonia on 10. mai 2011 - 09:16

    Jeg leste noe om utspillet til utdanningsministeren i bladet vårt… vet ikke om det er kommet mer nå?

    Lik

    • #2 by Hanne Sand on 10. mai 2011 - 16:10

      Joda, det er kommet mange fine ord og sikkert gode tanker. Så gjenstår det å se om det kan bli satt ut i livet. Vi følger med.

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: