Skoleleders lojalitet

En venn sa til meg; når en byråkrat møter en som vil noe, går det galt. Dette fører tankene over på rollen en skoleleder har. Man står midt i rivingspunktet mellom byråkratiet og den aktive utførelsen av lederskap. Det er klart at en skoleleder skal følge sentrale føringer og pålegg. Bevilgende myndigheter må kunne stole på at skolen drives etter lovverket.

 Men det ligger et stadig tilbakevendende dilemma i dette. Skolelederen vil være løsningsorientert. Hun eller han vil det beste for elevene og deres læring, handle raskt og effektivt og vise seg som en engasjert og målrettet leder.

 Samspillet mellom skolebyråkratiet og skoleleder kan derfor bli en stor utfordring, særlig hvis skoleleder og byråkrati har forskjellig oppfatning av hva som er skolens oppdrag. Det kan bli en kollisjon mellom hva skolelederen mener er til elevene og skolens beste og hva byråkratiet forventer. Skolelederen kan oppleve at skrivebordspedagogers  pålegg gjør utøvelsen av lederskapet lite effektiv, ja til og med hemmende, for å oppnå de måla han eller hun har satt seg. 

 Jeg mener skolens oppdrag til enhver tid er å gi elevene best mulig læringsutbytte. Da må skolelederens lojalitet alltid ligge hos elevene, og ingen andre. Det er elevene som skal være i fokus hele tiden, og det er de vi skal tilrettelegge for. Vi må arbeide for at elevene til enhver tid finner skolen meningsfylt for dem, og at de opplever å bli sett og tatt på alvor. Skolens planer og arbeid må hele tiden være med elevene som midtpunkt. Hvis skoleleder ikke skal kunne tilrettelegge sitt arbeid slik at det er til elevenes fordel, er dette i strid med skolens oppdrag.

 Ideelt sett burde byråkratiets krav og forventninger være i tråd med det som gjør skoledagen meningsfylt for eleven.  Jeg tror på at sentrale føringene er laget for at elevene til slutt skal ha optimal læringsutbytte og oppleve skolehverdagen som meningsfylt og god.

 Derfor mener jeg at en skoleleder må få rammevilkår til å drive skolen slik at det gir elevene maksimalt utbytte både faglig og sosialt. Selv om dette betyr at man må tillempe noen sentrale føringer, mener jeg at hensikten helliger middelet. Skolen er til for elevene, ikke omvendt.

 Hilsen Hanne

Advertisements
  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: