Skolebygging

Jeg er så heldig at jeg får være med på rehabiliteringsprosessen rundt vår skole. Vi har vært i gang i ca ½ år, og det er en underholdende prosess. Det er stor forskjell på de som jobber i bygningsbransjen og oss som er i skolen. For dem skal alt gjøres ”til uka”, ellers snakkes om ”senere”, mens vi må ha dag og tid bestemt med skriftlig innkalling. De opererer med sine faguttrykk og forventer at jeg vet forskjell på RIV, RIE og RIB. Jeg skal vite forskjell på anleggsleder, prosjektleder, prosjekteringsleder, og byggeplassleder. Jeg skal skjønne byggetegningene til punkt og prikke, og forklare dem for andre på skolen. Jeg skal overtale alle til å se det morsomme i gravemaskiner som bråker på 4.uka, og jeg skal passe på sikkerheten til 350 vimsete elever til enhver tid. Jeg skal forstå at det må lages en kulvert (hva f..er en kulvert?!) under sløyden og at den lages med støy. Så skal det lages nye planer med mye fantasi og kreativitet, for elevene må jo ha skolegangen sin. Rom blir flyttet og fysiske forhold endres, men skolen går som vanlig.

Men hallo! Jeg er pedagog, og har ikke peiling på dette. Likevel forventes det at jeg slenger på meg min nye vernehjelm og deltar med iver og engasjement i alle sidene av prosessen. Det er noe med at man skal være glad for å få en ny skole, og da må man leke ingeniør for ett år.

Så skjer det et under på veien. Vi har det moro! Både lærere og elever tar alle utfordringer med humør og overbærenhet. Vi ler oss gjennom dagene, og gleder oss veldig til den nye skolen blir ferdig. Jeg, som heldigvis har en kompetent personlig konsulent hjemme, lærer noe hver dag. Det er spennende å se hvordan andre yrkesgrupper tenker, særlig når vi må forholde oss til dem over så lang tid. Vi som jobber i skolen har godt av å se ting fra andre steder enn kateteret, og vi blir tvunget til å finne nye løsninger for å få hverdagen til å gå greit.

Likevel, jeg skulle ønske at snoren var klar for klipping, og at det nye praktbygget stod ferdig. 2011 blir året man gikk med vernesko og hjelm

Hanne

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

